LONDON, 7 NOVEMBER 2022 – Malaysia kembali menyertai World Travel Market (WTM) 2022 yang diadakan di ExCeL London kali ini membawa agenda kuat untuk mempromosikan Malaysia sebagai destinasi percutian yang utama selepas kebanyakan negara-negara di seluruh dunia menarik balik sekatan perjalanan masing-masing.
Tahun ini merupakan penyertaan kali ke-41 oleh Tourism Malaysia sejak ia dilancarkan pada 1981.
WTM 2022 berlangsung di ExCeL London secara fizikal bermula dari 7 hingga 9 November,.
Tourism Malaysia yang disertai 49 organisasi berkaitan pelancongan turut sama menyertai acara itu; antara terlibat terdiri daripada (18) pengusaha pelancongan, (15) hotel dan resort, lapan (8) agensi pelancongan kerajaan, tiga (3) persatuan pelancongan, satu (1) syarikat penerbangan dan empat (4) perkhidmatan berkaitan pelancongan, termasuk Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia (MHTC), yang banyak mempromosikan pelancongan kesihatan ke Malaysia untuk merasai pengalaman penjagaan kesihatan yang eksklusif, di mana ia menggabungkan perkhidmatan pelancongan bertaraf dunia ketika mendapatkan rawatan kesihatan yang juga bertaraf dunia.
WTM merupakan satu platform penting untuk memperkenalkan pelbagai tarikan pelancongan yang ada di Malaysia untuk menarik minat pasaran di UK dan Eropah, dan juga merupakan platform utama bagi pemain industri bertemu dan merancang strategi perniagaan mereka untuk tahun-tahun akan datang.
Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke United Kingdom dan Ireland Utara, Dato’ Zakri Jaafar ketika diminta mengulas tentang penyertaan Malaysia di WTM berkata: “WTM adalah platform terbaik untuk mempromosikan industri pelancongan Malaysia ke pasaran global, terutamanya UK dan Eropah.
Dengan penyertaan pemain industri berpengalaman yang mampu memberikan perkhidmatan yang baik kepada pelancong, kami yakin kedatangan pelancong dari UK dan Eropah secara keseluruhan akan meningkat. Kami juga berharap peserta akan mendapat manfaat daripada sesi B2B untuk mewujudkan peluang bisnes yang lebih meluas”.
Sementara itu Dato’ Zainuddin Abdul Wahab, Ketua Pengarah Tourism Malaysia turut melahirkan rasa optimis dengan penyertaan pada tahun ini.
“Penyertaan WTM pada kali ini amat bermakna buat kami setelah melalui tempoh sukar selama dua tahun. Peluang ini akan kami gunakan sebaik-baiknya untuk mengukur dan merangka semula strategi kami dalam usaha menarik lebih ramai pelancong ke Malaysia. Usaha berterusan terutamanya penyertaan dalam pameran seperti ini adalah amat penting bagi memastikan industri pelancongan negara kembali ke landasan asalnya.”
Sempena dengan penyertaan di WTM tahun ini juga, Tourism Malaysia turut melancarkan iklan TV (TVC) yang akan digunakan untuk kempen promosi secara global. Iklan yang mempunyai durasi 5 minit, 3 minit dan 30 saat itu akan menonjolkan kepelbagaian produk yang ditawarkan oleh Malaysia selaras dengan slogan Malaysia Truly Asia.
Dalam perkembangan yang sama, Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) juga akan melancarkan iklan terbaru mereka.
Sementara itu, Tourism Malaysia telah menandatangani Memorandum Kerjasama (MOC) dengan Malaysia Airlines Berhad (MAB) dan Turkish Airlines di Tourism Malaysia Pavillion, menyokong syarikat penerbangan nasional negara itu dalam kempen Bonus Side Trip yang membolehkan pelancong untuk menambah hentian tambahan dalam perjalanan mereka daripada destinasi antarabangsa yang terpilih untuk merasai kebudayaan Malaysia pada kos yang minimum.
Ini berikutan kerjasama baru-baru ini dengan Emirates dan Qatar Airways yang bertujuan untuk meningkatkan rangkaian penerbangan supaya Malaysia boleh dikunjungi oleh pelancong dari seluruh pelusuk dunia.
Pada masa ini, Malaysia Airlines beroperasi dua kali sehari tanpa henti dari London ke Kuala Lumpur.
Tourism Malaysia berada di kedudukan AS700. Untuk maklumat lanjut berkenaan WTM, layari laman web rasminya di sini .