BERLIN, 5 Mac 2024 – Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya melalui agensi Tourism Malaysia sekali lagi menyertai Internationale Tourismus-Borse (ITB) Berlin – pameran perdagangan pelancongan terbesar di dunia – yang berlangsung hari ini sehingga Khamis.
Ini merupakan penyertaan Malaysia bagi tahun yang ke-52, membuktikan kesungguhan negara terhadap pasaran Jerman dan Eropah.
Delegasi Malaysia pada tahun ini diketuai oleh Timbalan Ketua Setiausaha (Pelancongan), Dr. Yasmeen Yasim dengan diiringi Iskandar Mirza Mohd Yusof, Pengarah Kanan di Bahagian Promosi Antarabangsa (Amerika, Eropah & Oceania), Tourism Malaysia.
Sejumlah 61 peserta yang mewakili 38 organisasi turut menyertai delegasi ini yang terdiri daripada tujuh badan pelancongan negeri, 15 pengusaha pelancongan, 14 hotel dan resort, dan satu perkhidmatan berkaitan pelancongan.
Malaysia Pavilion yang berkeluasan 504 meter persegi, (Dewan 26a Petak No. 117) telah dirasmikan hari ini oleh Duta Malaysia ke Jerman, Datin Paduka Dr. Adina Kamarudin.
Ia bertujuan untuk mempamerkan produk pelancongan, destinasi, dan perkhidmatan yang terbaik dari Malaysia; termasuk demonstrasi pembuatan wau yang istimewa, seni budaya Malaysia yang tidak luput ditelan zaman.

Seperti juga tahun-tahun yang lepas, acara ini menyediakan platform bagi peserta untuk mewujudkan jaringan perhubungan dan meneroka peluang usaha sama dengan pemain industri yang ada di dalam pasaran Jerman dan Eropah, di samping memperkukuhkan kedudukan Malaysia di dalam pasaran antarabangsa dan memperluaskan maklumat tentang Tahun Melawat Malaysia yang dijangka berlangsung pada tahun 2026.
Empat pakej baharu iaitu Pakej Arkeo-Pelancongan dan Geo-Pelancongan Kedah dan Pulau Pinang, Pakej Pelancongan Eko Perlis, Pakej Dive into the Unimaginable dan Taman Geo Sarawak Delta dan Pakej Gawai oleh Tourism Malaysia telah diperkenalkan pada acara yang berlangsung tiga hari ini, menawarkan pengunjung dengan pengalaman yang tidak dapat dilupakan, selari dengan objektif Malaysia lestari.
Malaysia telah mencatatkan kemasukan 20.1 juta pelancong antarabangsa dan RM71.3 bilion dari jumlah kutipan resit yang dibelanjakan pelancong, mengatasi sasaran asal iaitu kemasukan 16.1 juta pelancong.
Tahun ini Malaysia meletakkan sasaran untuk menarik 27.3 juta kemasukan pelancong dengan RM102.7 bilion pendapatan pelancongan.