Kota Kinabalu, 29 September 2023 — Tourism Malaysia dalam satu kerjasama dengan Malaysia Aviation Group (MAG) hari ini telah melancarkan kempen pelancongan terkini iaitu “Fly Borneo Specials Vol.1 – The Adventure Begins Here!” dalam usaha mempromosikan kawasan pedalaman di Sabah, Sarawak, dan Labuan.
Kempen ini adalah sebahagian daripada kerjasama dengan syarikat penerbangan seperti Firefly dan MASWings, bertujuan untuk menarik lebih banyak pelancong ke destinasi yang kaya dengan pengalaman unik di timur Malaysia ini.
Kempen ini merupakan brosur yang menyenaraikan lebih daripada 44 pakej percutian bertema yang memaparkan kepelbagaian destinasi di Borneo Malaysia. Dalam usaha untuk memenuhi kehendak pelancong moden, brosur ini juga tersedia dalam format digital dan cetakan.
Majlis pelancaran ini telah dirasmikan oleh Dato’ Ammar Abd. Ghapar, Ketua Pengarah Tourism Malaysia, bersama dengan Suresh Singam, Ketua Pegawai Operasi MASWings, dan dihadiri oleh wakil-wakil penting dari industri pelancongan tempatan.
Turut hadir pada majlis pelancaran ini termasuklah Noredah Othman, Ketua Pegawai Eksekutif Sabah Tourism Board, Ibrahim Othman, Pengarah di Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (MOTAC) Sabah, Nurhayati Aziz Rashid, Ketua MAG Kawasan Tengah, Chali Awang, Pengurus Jualan Kawasan di MAG, Mohd Faharuddin Hatmin, Timbalan Pengarah Kanan Bahagian Komunikasi Korporat di Tourism Malaysia, dan Trecey J Tojuka, Timbalan Pengarah Tourism Malaysia Sabah.
Dalam ucapannya, Dato’ Dr. Ammar berkata bahawa kerjasama ini penting untuk menggalakkan trafik pelancongan domestik di Malaysia Timur.
“Oleh itu saya berharap brosur ini seterusnya dapat merangsang aktiviti pelancongan di Sabah, Sarawak dan Labuan apabila Firefly dan MASWings turut sama berganding dengan kita dengan menyediakan diskaun tambang penerbangan dan tambang asas pelancongan untuk menyokong pakej percutian tempatan,” kata beliau lagi.
Beliau turut berkongsi statistik pelancongan terkini di Borneo Malaysia yang memberangsangkan, terutamanya Sabah yang telah menunjukkan peningkatan sebanyak 22% dengan rekod kemasukan 853,100 pelancong dari Januari hingga Jun 2023, berbanding 664,533 pelancong dalam tempoh yang sama pada tahun lepas.

Ketua Pegawai Eksekutif Penerbangan dari MAG, Ahmad Luqman Mohd Azmi pula berbangga dengan kerjasama ini selain menyatakan misi utama kumpulan ini adalah untuk menghubungkan kawasan-kawasan di Sabah dan Sarawak dengan lebih baik.
Pakej percutian ini menawarkan pelancongan menyeluruh yang bermula dari RM210 seorang, merangkumi pelbagai destinasi menarik di Borneo Malaysia seperti taman geologi di Labuan, bandar Kuching, Taman Negara Mulu, pulau-pulau indah, gunung, dan pelbagai lagi. Pakej ini boleh didapati melalui lebih daripada 30 ejen pelancongan.
Maklumat lanjut mengenai pakej percutian boleh didapati melalui brosur digital yang boleh dimuat turun melalui kod QR yang terdapat di platform media sosial Tourism Malaysia Sabah di Facebook dan Instagram atau melalui laman web www.malaysia.travel.