ALOR SETAR, 30 April 2025 ā Tourism Malaysia meneruskan usaha memperkukuh kempen Visit Malaysia 2026 (VM2026) dengan menganjurkan Sesi Libat Urus bersama penggiat industri pelancongan di negeri Kedah, sebagai sebahagian daripada strategi memperluas kerjasama strategik sektor pelancongan negara.
Kedah merupakan negeri ketiga dalam siri penganjuran sesi Zon Utara, selepas sesi yang sama dilaksanakan di negeri-negeri seperti Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Sabah, Sarawak, Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak dan Perlis sejak awal tahun ini. Program ini juga adalah kesinambungan kepada pelancaran rasmi logo, lagu, video promosi dan maskot VM2026 yang telah disempurnakan oleh Perdana Menteri, YAB Datoā Seri Anwar Ibrahim pada 6 Januari lalu.
Majlis yang diadakan di Alor Setar ini dirasmikan oleh Pengarah Bahagian Perancang Ekonomi Negeri Kedah, YBrs. Encik Junaidi Abdul Rani @ Abdul Ghani, dan turut dihadiri oleh Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan) Tourism Malaysia, Encik Shahrin Mokhtar. Turut hadir ialah wakil-wakil agensi kerajaan, persatuan pelancongan, syarikat penerbangan, pengusaha hotel, pengendali produk pelancongan serta ejen pelancongan tempatan.
Sesi tersebut menjadi platform perkongsian maklumat serta pembentangan pelbagai inisiatif pelancongan termasuk Geran Galakan Melancong (GAMELAN), Geran Sepadan Penerbangan Antarabangsa dan Charter (GSPC) serta Geran Sokongan Sektor Kebudayaan (GSSK) oleh Bahagian Dasar Kebudayaan, Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC). Pembentangan turut melibatkan agensi seperti Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara, Jabatan Warisan Negara dan Pusat Pelancongan Islam (Islamic Tourism Centre atau ITC).
Menurut Encik Shahrin, sasaran VM2026 adalah untuk menarik pelancong berpendapatan tinggi sambil menekankan promosi kebudayaan dan kelestarian pelancongan negara. Katanya, kolaborasi antara sektor awam, swasta dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) adalah penting untuk menjayakan kempen ini.
āPada tahun 2025, Malaysia menyasarkan ketibaan 45 juta pelancong asing dengan jangkaan hasil pelancongan sebanyak RM270 bilion,ā jelas beliau.
Beliau turut memaklumkan bahawa Malaysia telah mencatatkan 6.7 juta ketibaan pelancong asing setakat Februari 2025, meningkat 31.3 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu, dan naik 14.5 peratus berbanding tahun 2019 sebelum pandemik.
āRekod ketibaan 38 juta pelawat asing pada 2024 mencatatkan lonjakan 31.1 peratus berbanding 2023, dan peningkatan 8.3 peratus berbanding 2019,ā katanya lagi.
Tourism Malaysia, agensi di bawah Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia, terus memainkan peranan penting dalam mempromosikan negara sebagai destinasi pelancongan utama di rantau ini. Kempen VM2026 diselaraskan dengan Matlamat Pembangunan Mampan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSDG) serta inisiatif Tahun Melawat IMT-GT 2023ā2025 untuk mempromosikan wilayah Indonesia-Malaysia-Thailand sebagai destinasi pelancongan serantau.
Akses Malaysia merupakan satu saluran pengetahuan dan informasi yang disediakan bagi membolehkan pembaca mendapatkankan info-info terkini dalam dan luar negara.