SELANGOR, 16 Disember 2022 – Tourism Selangor, agensi pelancongan rasmi bagi Negeri Selangor, baru-baru ini merangkul dua anugerah atas inisiatif promosi dan kempen pelancongannya.
Tourism Selangor merangkul anugerah Penyampaian Perkhidmatan Kerajaan dalam Sektor Pelancongan untuk Strategi Promosi Pelancongan melalui International Business Review ASEAN Award 2022 dan merangkul Anugerah Sektor Awam untuk Kempen Promosi Pelancongan Domestik “Pusing Selangor Dulu!” melalui Anugerah Perhubungan Awam Malaysia 2022 oleh Persatuan Perhubungan Awam dan Komunikasi Malaysia (PRCA).
Dua anugerah sulung ini disokong oleh pencapaian melalui kempen promosi pelancongan Selangor; “Nak Bercuti, Pusing Selangor Dulu!” dan “Splendid Selangor, Take Me Anywhere!”.
Dengan kempen- kempen promosi pelancongan negeri Selangor yang dinamik dan aktif ini, Selangor telah diumumkan sebagai destinasi pelancongan domestik pertama bagi tahun 2021, dengan lebih 10.2 Juta kemasukan pelancong ke negeri ini, yang merupakan salah satu kekuatan utama yang dinilai bagi anugerah tersebut.

Dua dekad dalam industri sejak tahun 2001 telah menjadikan Tourism Selangor lebih matang dalam merancang promosi pelancongan dan dalam memperkenalkan produk pelancongan Selangor kepada pelancong di dalam dan luar negara.
Antara inisiatif lain ialah promosi digital yang dimulakan oleh Jabatan Komunikasi Korporat dalam penghasilan Kempen Virtual Reality dengan lebih 30 video VR di saluran YouTube Tourism Selangor dan lebih 40 kempen media sosial untuk 4 pasaran berbeza; Jepun, China, Timur Tengah dan Dalam Negeri.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Tourism Selangor, Azrul Shah Mohamad, menyokong industri pelancongan sepanjang pandemik bukanlah sesuatu yang mudah.
Bagaimanapun, pemain industri Selangor telah membuktikan keupayaan dan daya tahan mereka dalam menarik pelancong dari dalam dan luar negara. Ini dibantu dengan pelbagai bantuan oleh Kerajaan Negeri Selangor melalui Kita Selangor.
Industri pelancongan memainkan peranan penting di Selangor terutamanya dalam membentuk ekonomi tempatan di negeri ini. Tourism Selangor telah mengambil pelbagai pendekatan proaktif dalam membentuk kempen promosinya apabila wabak Covid-19 melanda industri pelancongan dengan teruk pada tahun 2020.
Menuju ke tahun 2023, Selangor akan mengembangkan segmentasi tumpuannya dengan lebih meluas seperti cyclotourism, cruise, golf, ekopelancongan dan Projek Geopark Gombak Hulu Langat.